Skip to main content

Pemasangan Streamyx dengan mudah

Assalamualaikum
&
Salam Sejahtera

Update terbaru 2015
Bagi yang berminat untuk memasang unifi, sila klik link dibawah untuk penerangan pakej yang terbaru. Post ini hanya menerangkan streamyx sahaja.

http://ahm-irfan.blogspot.my/2015/10/pakej-terbaru-unifi-pemasangan-percuma.html


Merujuk kepada post sebelum ni, aku ada terangkan tentang pemasangan unifi termasuk segala kos yang terlibat. Kalau korang berminat nak pasang unifi boleh pergi rujuk di post ---> INI (klik). Jadi kali ni aku nak terangkan pasal streamyx pula memandangkan pemasangan streamyx lebih rumit berbanding unifi dan masih ramai yang tak faham.

Streamyx juga merupakan salah satu servis internet dibawah naungan TM (unifi juga), perbezaan streamyx dengan unifi adalah dari segi kelajuan. Seperti sedia maklum unifi adalah rangkaian internet yang paling laju dalam Malaysia ni. Tapi sayangnya tak semua kawasan boleh pasang unifi. Hanya sesetengah tempat sahaja. Biasanya unifi hanya berada di kawasan yang pesat membangun (bandar)

Pakej-pakej yang ditawarkan

Jadi, inilah kegunaan streamyx. Semua kawasan boleh pasang streamyx. Dekat kampung pun ada coverage. Terdapat banyak pakej streamyx yang ditawarkan. 

Sebelum tu aku nak ingatkan, memang ada pakej streamyx yang bawah RM100. Kenapa aku taknak promote? Senang je, buat apa aku nak promote pakej yang slow yang takkan memenuhi kehendak pelanggan. Betul tak? Jadi, mari lihat pakej dibawah.


Untuk pakej RM110 ini, kelajuannya adalah 1mbps. Kalau korang setakat nak guna internet untuk buka facebook, twitter, blog bagi aku tak ada masalah. Tapi kalau korang ni kaki download, korang nak ambil pakej ni, mungkin korang akan kecewa. 

Untuk pakej RM130 ini, kelajuannya adalah 2mbps. Sejujurnya aku suggest korang ambil pakej kat bawah ni terus sebab bezanya cuma RM10 tapi 2x ganda lebih laju.

Untuk pakej RM140 ini, kelajuannya adalah 4mbps. Jika korang selalu layan youtube, download, main game online, aku suggest korang ambil pakej ni. TAPI, kalau kawasan korang dah ada coverage unifi, better korang pakai unifi terus sebab pakej terendah unifi adalah RM149 yang bezanya RM9 dari pakej ni. Ingat, streamyx hanya dicadangkan untuk pengguna yang kawasan rumahnya tak ada coverage unifi.

Untuk pakej RM160 ini, kelajuannya adalah 8mbps iaitu 2x ganda lebih laju daripada pakej RM140 tadi. Tapi pakej ni lain sikit. Korang akan dapat hypp tv secara percuma. Hypp tv tu macam astro, ada rancangan percuma dan bezanya hypp tv tak ada gangguan ketika cuaca buruk, hujan misalnya. TAPI, bukan semua tempat ada coverage untuk pakej ni ada. Kena hantar survey dulu kalau korang betul betul berminat. Biasanya pakej ni untuk kawasan bandar yang belum ada coverage unifi.

Peralatan

Kalau korang ambil pakej pakej diatas korang akan dapat modem, cordless phone, hypp tv(untuk bbdeal 8mbps sahaja) secara percuma. Cordless phone tu adalah telefon rumah yang korang boleh buat panggilan ke rangkaian telefon TM yang lain secara PERCUMA SEPANJANG MASA. Bergayutla sampai lebam.

Kos yang dikenakan

Okay, untuk makluman, unifi tiada kos pemasangan sebab tu aku selalu galakkan pengguna terus pasang unifi sebab kos pemasangan yang percuma dan kelajuan yang lebih baik. Tapi kalau dah takde coverage nak buat macam mana kan? Terpaksa la guna streamyx dan ini kos yang terlibat :

Pemasangan

Selepas korang daftar dengan aku, TM akan hantar kontraktor untuk datang pasang ke rumah korang. Jangan risau, tarikh pemasangan korang boleh deal sendiri dengan kontraktor tu nanti lepas diorang call untuk pengesahan. Jadi, kos yang korang perlu bayar adalah bergantung kepada cable yang ditarik dari tiang TM tu. Biasanya kos ni dalam lingkungan RM50-RM100. Pengiraannya nanti kontraktor akan terangkan bagaimana. Jadi, kos ini korang perlu BAYAR TERUS KE KONTRAKTOR semasa hari pemasangan tersebut.

Kos lain

Selepas siap pasang, lepas korang dah bayar dekat kontraktor seperti yang aku nyatakan kat atas tu, korang dah boleh relax dulu tak perlu bayar apa apa. Tunggu surat daripada TM sampai baru korang buat bayaran. Dalam surat tu, akan dinyatakan kos kos yang terlibat. Korang akan dikenakan duty stamp sebanyak RM10, wang pemprosesan RM50, deposit RM50, dan sekali harga pakej yang korang ambil.

Contoh kalau korang ambil pakej RM110, dalam surat tu akan dinyatakan:
Pakej :                       RM 110
Duty stamp :              RM 10
Wang pemprosesan :   RM 50
Deposit :                    RM 50
Total :                       RM 220
Jadi kalau dikira semua kos yang terlibat untuk bulan pertama ni (kos pemasangan dan kos lain) korang perlu bayar lebih kurang RM300. Tapi ini untuk bulan pertama sahaja. Bulan kedua korang cuma perlu bayar harga pakej yang korang ambil. Tu je. Dan aku takkan ambil sesen pun dari korang. Macam kos kos yang aku nyatakan kat atas, tak ada satu kos pun yang korang perlu bayar kat aku. Kos pemasangan bayar dekat kontraktor, kos lain tu korang bayar terus ke TM Point/Pejabat Pos/mesin ATM. See, aku dibayar oleh TM untuk promote bukan dibayar oleh customer.
-----
Tapi ingat tau, unifi tiada cas tambahan kalau korang nak pasang. Jadi bulan pertama korang lagi murah dikenakan daripada streamyx. Korang boleh refer link ---> INI untuk keterangan lanjut pasal unifi.

Untuk pendaftaran/pertanyaan lebih lanjut/ dll korang boleh terus whatsapp aku di 014-2609344(irfan)

Ingat, whatsapp 014-2609344


Comments

  1. Bayar bill streamyx. Guna ATM masin boleh ke???

    ReplyDelete
  2. Bayar bill streamyx. Guna ATM masin boleh ke???

    ReplyDelete
  3. Hello, saye nak psng streamyx kat tmpt saye tp staff tm tu ckp port pmsngan xde, ape yg perlu saye buat spye additional port will be provided soon. I rly2 need it. Time kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kalau cik da apply kt tm then staf ckp x bole pasang, diorg akan buat report. Akan masuk demand list. Will be providing to ur area soon, insyaAllah

      Delete
  4. Nk pasang TMwifi tu nk kena tempat yang ada line je?????hayoiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada line telefon rmh, adala streamyx 😊

      Delete
    2. Mintak pasang line telefon Rumah boleh tak. Kampung Pahang Tua Pekan Pahang. Sini wayar telefon pun tadak. Kalau masalah kene curi, tanam dalam tanah boleh tak ?

      Delete
  5. TM WiFi kawasan jeram Selangor ade ke

    ReplyDelete
  6. TM WiFi kawasan jeram Selangor ade ke

    ReplyDelete
  7. TM delay Kampung Pahang Tua Pekan Pahang takde ke. Aku nak internet pun tak lepas. Pleaseee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke. Cik bole whatsapp alamat saya check dlu

      Delete
    2. T18 Kampung Pahang Tua 26620 Pekan Pahang

      Delete
  8. TM delay Kampung Pahang Tua Pekan Pahang takde ke. Aku nak internet pun tak lepas. Pleaseee.

    ReplyDelete
  9. TM dekat kawasan Kampung Pahang Tua Pekan Pahang takde ke. Aku nak internet pun tak lepas. Pleaseee

    ReplyDelete
  10. Maaf kalau saya x dpt respond di komen sini cpt. Sbb saya jarang berurusan dlm blog. Biasanya customer akan terus contact saya

    ReplyDelete
  11. Boleh saya tahu kalau area Pusa di Sarawak ada coverage ke tak? Terima kasih

    ReplyDelete
  12. Saya baru pasang streamyx.dapat cordless phone tapi Kena switch on 24/7 .boleh tak saya off ja cordless phone dan Cuma on modem ja?

    ReplyDelete
  13. Sy off je cordless phone tu..just operate modem je

    ReplyDelete
  14. area taiping en. cover jgk ke??



    ReplyDelete
  15. Mintak pasang line telefon Rumah boleh tak. Kampung Pahang Tua Pekan Pahang. Sini wayar telefon pun tadak. Kalau masalah kene curi, tanam dalam tanah boleh tak ?
    Unifi tak boleh streamyx pun tak boleh. Saya suka sangat guna streamyx.

    ReplyDelete
  16. Kalau streamx rumah di Bentong boleh tak guna dekoder di Jerantut?maksudnya pasang kt kampung guna dekoder kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. xblh mcm tu broo,,, coz modem ni utk hantar wifi n security wifi je,,, line tu dr tiang,, coz tm ni talian ttp,,, lain lah broo guna TMgo

      Delete
  17. Kalau streamx rumah di Bentong boleh tak guna dekoder di Jerantut?maksudnya pasang kt kampung guna dekoder kita

    ReplyDelete
  18. Saya nak tanya, rumah saya tiada tiang tm? Cemana nak pasang wifi ni? Bantu pls :(

    ReplyDelete
  19. nak tanya kalau nak pindah rumah ke kawasan lain mcm mna

    ReplyDelete
    Replies
    1. report kt tm n then mnta dorg pndahkan line ke alamt yg bru

      Delete
  20. nak tanya kalau nak pindah rumah ke kawasan lain mcm mna

    ReplyDelete
  21. Area meru, klang..Pangsapuri meru ehsan, streamyx 8mbps ada coverage x? Sbb unifi x msuk fiber lg.

    Berminat nk pasang. Contract brpe tahun streamyx?

    ReplyDelete
  22. As-salam tuan,
    Saye pengguna streamyx 4mbps skrg ni dn berminat nak ambil hypptv. Tpi bila sye call org TM diorang kata sye prlu ambil pakej pack RM 30 sbulan. Adakah sya perlu:

    1) daftar Hypptv dgn pakej streamyx 4mbps sedia ada sya.
    2) upgrade ke pakej streamyx 8mbps

    Minta pencerahan utk kos yg akn sye kna tanggung dn apakah pendapat tuan.

    Satu lagi..adakah klajuan streamyx akan terjejas apabila mggunakan Hypptv serentak? Sye pgguna internet heavy (youtube, gaming, download) mnakala famili sye heavy tgok tv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup,, klu 4mbps mmg kn ambik pakej lah,,, coz ug 8 je free,,,

      bab line tu mmg slow lah skit,,, utk fb , wassap blh je on skali,, lau heavy mcm kamu ni mmg slow lahh,,

      Delete
  23. kawasan kg limau kasturi, gua musang, kelantan ada coverage 4mbs tak?

    ReplyDelete
  24. sa berminat nak pasang streamyx sbp perumahan saya jauh d pendalaman..elektrik mmang ada tpi line kurang n TM kebel tiada..bolh apply tak jika msalh macam tu

    ReplyDelete
  25. sa berminat nak pasang streamyx sbp perumahan saya jauh d pendalaman..elektrik mmang ada tpi line kurang n TM kebel tiada..bolh apply tak jika msalh macam tu

    ReplyDelete
  26. Kalau kawasan kg seri aman lorong bistari 3 bt 13 puchong saya boleh berhubung dgn siapa en.

    ReplyDelete
  27. Kalau kawasan kg seri aman lorong bistari 3 bt 13 puchong saya boleh berhubung dgn siapa en.

    ReplyDelete
  28. Mok tanya knp bil blan pertama sy blh sampai harga rm320.30?

    ReplyDelete
  29. ada tak buat internal wiring untuk unifi di kawasan johor?

    ReplyDelete
  30. Tmpt saya dpt line internet streamyx yg limit 2 mbps je. kalo sy langgan yg 4 or 8 mbps support x..ke lg slow..

    ReplyDelete
  31. Hi nak tnye. Kalau nak pasang stremyx kat rumah tp xde pc bole ke? Saya ada laptop je.

    ReplyDelete
  32. Hai nak tanya..arinie dh upgrade pakej dri 4mbps ke 8mbps..berapa lama nak tggu pakej aku nk tukar ke 8mbps..tk

    ReplyDelete
  33. boleh ke upgrade 512kbps ke 2 mbps.. dengan telefon 100 sahaja?

    ReplyDelete

Post a Comment