Pages

Followers

07 May 2011

Sambutan Hari Ibu Haram?

Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Sumber : dakwah.org
Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera

kenapa dikatakan hari ibu haram disambut?
disebabkan kenyataan di atas tu?
iyer.
memang betul asal usul hari ibu itu seperti yang dinyatakan di atas.
tapi, aku sedikit tidak puas hati la kan.
kenapa?

Oh come on,
kalau dah tahu dari dulu tak boleh kenapa tak cakap awal2?
bukankah orang2 yang keluarkan statement tu, dan yang membuktikan fakta tu pandai2 belaka?
kenapa tahun 2011 baru la nak cakap itu haram ini haram.
adoi, aku bukan laa nak cuba menentang.
aku tak mampu nak buat apa2.
aku hanya seorang blogger yang hanya mampu duduk depan laptop dan beri pandangan.

kita semua tahu, remaja sekarang sukar untuk menghormati ibu bapa.
so, baik bukan dengan adanya sehari dalam setahun itu sambutan hari ibu?
inilah cara untuk mereka menghargai jasa ibu mereka.
apa?haram?

hello kawan2.
setiap perkara kita lakukan bermula dengan niat kan?
so, apakah niat anda menyambut hari ibu?
memperingati dewa juno tu?
tidak bukan?
menghargai ibu korang kan?

so, kalau tak wujud langsung hari ibu apa jadi?
lagila haram korang nak ingat ibu korang kan?
jadi, janganlah berfikiran cetek.
janganlah cepat terpengaruh dengan media2 lain yang sering menimbulkan macam2 persoalan.



dikesempatan ini juga aku ingin mengucapkan Selamat Hari Ibu kepada ibuku yang tercinta Suriah Binti Abu.
ibulah ibu yang terbaik dan tiada siapa yang mampu gantikan tempat ibu dalam hati ini.
kasih ibu sampai ke syurga tu beb.
sayangilah ibu anda!
Share This Post | Irfan Roslee

1 comment: