Pages

Followers

15 April 2011

Perempuan Dan Tudung

Kepada lelaki yang hensem kat luar sana tu.
Kalau korang menilai perempuan mesti benda pertama adalah penampilan mereka atau lebih spesifik sama ada bertudung perempuan itu atau tidak.
Betul tak?
Lepas tu, barula nak nilai dari segi yang lain.

Apa ada dengan perempuan yang bertudung dan perempuan yang tidak bertudung ni?
Akhlak?
Oh, come on guys.
Zaman sekarang ni, akhlak tak boleh dinilai macam tu dah.
Ramai je bertudung tapi akhlak jauh terpesong.

Okay, post aku kali ni bukan nak cerita pasal akhlak perempuan ke apa ke.
Aku cuma nak kongsi pendapat dan cerita sikit yang berkaitan dengan perempuan dan tudung.
Baca situasi di bawah

Rela bertudung sebab ada style bertudung yang nampak gorgeous.
Rela bertudung sebab boyfriend suruh,
Rela bertudung sebab malu dengan kawan2 yang bertudung.

Nampak macam tak ikhlas kan?
Macam mana pula ni

Nak pakai tudung tapi tak tahu bila untuk mula dan apa pula kata orang nanti.
Nak pakai tudung tapi takut terikat dengan batas2 agama Islam.
Dan kebanyakannya bila perempuan yang free hair tiba2 pakai tudung mesti ramai je yang kutuk kan?
Ada saja yang mengata.
Biarla perempuan tu pakai tudung sebab apa.
Janji dengan rela dan bukan paksa.Betul tak?
Ini tidak, kutuk kata hipokrit la, itu la ini la.
Kawan tu baru nak bertudung. = ='

Kalau korang tanya perempuan yang free hair kat luar sana tu, mesti ramai daripada mereka yang berhasrat ingin bertudung.
Tapi disebabkan faktor persekitaran yang menganggu proses ni.
Apa yang berlaku, respon dari orang lain mesti kebanyakannya negatif.
Tiada yang memberansangkan langsung.
Macam mana perempuan ni ada kekuatan untuk bertudung?= = '

Aku bukan lah anti dengan perempuan yang free hair.
Kebanyakan kawan perempuan yang rapat dengan aku sendiri free hair.
Dan yang free hair tu juga la kebanyakannya lebih baik dari bertudung.
Kenapa pula aku cakap macam tu?
Nantikan sambungan post ini...

Sisipan tambahan

Lepas aku baca blog budak kelas aku, Syep, yang bertajuk Awesomeness baru aku tau kenapa ramai yang bertudung sebab fesyen.
Dan yang banyak mempengaruhi fesyen bertudung ni adalah Hana Tajima.
Aku tak tahu pun pasal kewujudan dia ni.
Lepas baca blog kawan aku tu la baru aku tau.(okay, aku tau aku ketinggalan.= =')
Suka style dia dan "hana tajima sangat cantik!"

Heart U!haha
Share This Post | Irfan Roslee

12 comments:

  1. ey ey ey tak nak cakap thanks kat aku ke. hahah

    ReplyDelete
  2. hahaha.
    Yela.
    Thanx sgt2 wahai cik syep!
    Haha

    ReplyDelete
  3. hahaha sama sama wahai ipan!

    ReplyDelete
  4. like ! kdg2 aku tengok kat kolej uh , senior2 pakai tudung tapi biler kat luar hang out gn mber2 , hilang dh tudung n siap pakai skirt lagi ... haahah .. aku p0n x sesopan uh ....

    ReplyDelete
  5. tau xpe.
    So, nmpak sgt hipokrit kn.
    Lg bguz be urself.
    X perlu nk sorok2 prangai tu.
    Huhu

    ReplyDelete
  6. hana tajima pakai mmg lawa, de prob org ikut cara dy lak jadi x lawa..

    ReplyDelete
  7. yes, dea memang cantik untung husband dea :)

    ReplyDelete
  8. sekadar pendapat.. :) bertudung atau x,,it better bertudung meski xiklas kan..sebab iklas tu Allah je tau..kalo xbertudung..kompom2 da buat dosa free kan..kalo bertudung meski terpaksa..sekurang2 Allah je tau niat iklas tak iklas..n kejahilan kiter dalam agama..;p no wonder kalo free hair org mengata,,tapi tu kan masing2 punya hal..kiter pun ada kawan2 free hair tp majoriti hati baik :) bahkan yg pakai tudung mulut macam haram jaddd...ha3,, ta kisah la kan..yg baik jd pedoman,,yg ta baik buat sempadan moga2 kiter semua dapat baiki hidup dgn lbh baik :p amin.

    ReplyDelete
  9. @aryani nur : yes..stuju sgt dgn statement tu.. skrg ni bertudung sbb fesyen je. sedih. yes. sama2 muhasabah diri. :P

    ReplyDelete